Heeft u een vraag?
Bericht verzonden. Sluiten

Quiz

Lean Green Belt
Resterende tijd:
:
:

Oefenvragen Lean Yellow Belt - deel 2

Lever de toets in
Zodra u de toets verstuurt, kunt u de antwoorden niet meer wijzigen. Weet u zeker dat u de toets wilt inzenden?

Resultaat

40%
4 van de 8 vragen correct beantwoord
0 pogingen over

Deze oefenvragen testen uw kennis van de onderwerpen die in de tweede helft van de Lean Yellow Belt opleiding zijn behandeld. Deze test bestaat uit 20 meerkeuze vragen. Na afloop kunt u de antwoorden evalueren.

1.
Welke centrale vraag stellen we onszelf in de Analyse fase van een DMAIC project?
Hoe doen we het nu?
Dit is niet correct. De vraag ‘Hoe doen we het nu?’ stellen we ons in de Measure fase van een DMAIC verbeterproject.
Wat is ons probleem?
Dit is niet correct. De vraag ‘Wat is ons probleem?’ stellen we ons in de Define fase van een DMAIC verbeterproject.
Hoe kunnen we verbeteren?
Dit is niet correct. In de Analyse fase zoeken we een antwoord op de vraag ‘Hoe kunnen we verbeteren?’.
We vragen 5 keer Why?
Dit is niet correct. De 5x Why? Techniek wordt toegepast om tot de dieper onderliggende grondoorzaken van problemen te komen. Dit is een techniek om door te vragen.
2.
Welk diagram wordt gebruikt om grondoorzaken te inventariseren bij een probleem?
Ishikawa
Dit is correct. Een Ishikawa (visgraat) diagram wordt gebruikt om vanuit verschillende invalshoeken (categorieën) grondoorzaken te inventariseren bij een probleem.
Kano
Dit is niet correct. Een Kano wordt gebruikt om het effect van verschillende eigenschappen van een product of dienst op de klanttevredenheid te analyseren.
Pareto
Dit is niet correct. Een Pareto wordt gebruikt om de categorieën grondoorzaken te identificeren die samen 80% of meer van de problemen veroorzaken.
VSM
Dit is niet correct. Een VSM (Value Stream Map) wordt gebruikt om de waardestroom visueel in kaart te brengen en de analyseren.
3.
Waarvoor wordt een Kanban gebruikt?
Om te voorkomen dat er fouten gemaakt kunnen worden in het proces
Dit is niet correct. De techniek om fouten te voorkomen noemen we Poka Yoke. Dit is onderdeel van het Jidoka principe, om de kwaliteit in het proces te bouwen.
Om pull te creëren in het proces
Dit is correct. Met Kanban wordt signalen gestuurd wanneer een processtap werk kan ontvangen, zodat het proces via het pull principe wordt bestuurd. Dit is een belangrijk aspect van het Just-in-Time (JIT) principe.
Om verspillingen op te sporen in het proces
Dit is niet correct. Kanban wordt niet gebruikt om verspillingen in het proces op te sporen.
Om balans aan te brengen in het proces
Dit is niet correct. Balans in het proces is belangrijk om Just-in-Time te kunnen produceren, maar dit wordt niet door middel van Kanban bereikt.
4.
Pareto Chart
A
Dit is niet correct. Oorzaak A resulteert niet tot ten minste 80% van de klachten.
A en B
Dit is niet correct. Oorzaken A en B resulteren samen niet tot ten minste 8% van de klachten.
A, B en C
Dit is correct. Oorzaken A, B en C zijn de drie belangrijkste categorieën, die samen resulteren tot meer dan 80% van de klachten.
A, B en D
Dit is niet correct. Het is niet bekend uit welke verschillende oorzaken ‘overig’ (D) bestaat.
5.
Welke stap moeten we als eerste uitvoeren, wanneer we de vijf Lean principes volgens Womack en Jones toepassen?
Streef naar perfectie
Dit antwoord is niet correct. ‘Streef naar perfectie’ is de laatste stap volgens de Lean principes van Womack en Jones.
Creëer flow in het proces
Dit antwoord is niet correct. ‘Creëer flow in het proces’ is de derde stap volgens de Lean principes van Womack en Jones.
Identificeer de waardestroom
Dit antwoord is niet correct. ‘Identificeer de waardestroom’ is de tweede stap volgens de Lean principes van Womack en Jones.
Specificeer de waarde voor de klant
Dit antwoord is correct. In de eerste stap volgens de Lean principes van Womack en Jones specificeren we de waarde voor de klant.
6.
Wat is een current state VSM?
Een overzicht van de huidige activiteiten die waarde toevoegen voor de klant.
Dit is niet correct. Een current state VSM geeft niet alleen de activiteiten weer die waarde toevoegen voor de klant.
Een visuele weergave van de waardeketen waarin verbetering ten opzichte van de huidige situatie zijn doorgevoerd.
Dit is niet correct. De weergave van de waardeketen waarin verbeteringen ten opzichte van de huidige situatie worden weergegeven noemen we een ‘future state VSM’.
Een beschrijving van het traject van alle indirecte en directe contacten tussen de klant en de organisatie
Dit is niet correct. Het schema waarin we het traject van alle indirecte en directe contacten tussen de klant en de organisatie beschrijven, noemen we een Customer Journey.
Een gedetailleerde visuele weergave van de huidige waardeketen, aangevuld met meetgegevens, die gebruikt wordt om het proces te analyseren.
Dit is correct. De ‘current state VSM’ (current state Value Stream Map) is een gedetailleerde weergave van de huidige waardeketen/-stroom. Daarin worden gegevens toegevoegd, zodat we het proces kunnen analyseren.
7.
Onder welk begrip verstaan we de eisen, afgeleid van de Voice of the Customer, die aan het proces gesteld worden?
VoC
Dit is niet correct. Met Voice of the Customer wordt de klantwaarde bedoeld, zoals verwoord door de klant.
Kano
Dit is niet correct. Met Kano wordt het model bedoeld waarmee we de verschillende categorieën eigenschappen van een product of dienst onderscheiden in relatie tot het effect op de klanttevredenheid.
CTQ
Dit is correct. Met Critical to Quality (CTQ) worden de concrete en meetbare eisen aan het proces bedoeld. Deze eisen (of specificaties) zijn afgeleid van de Voice of the Customer (VoC).
Customer Journey
Dit is niet correct. Met de Customer Journey wordt de klantreis bedoeld: het traject van alle indirecte en directe contacten met de organisatie.
8.
Uit welke fasen bestaat de de DMAIC cyclus?
Define, Measure, Analyse, Improve, Check
Dit antwoord is niet correct. De laatste fase van DMAIC is niet ‘Check’.
Define, Measure, Analyse, Inspect, Control
Dit antwoord is niet correct. De vierde fase van DMAIC is niet ‘Inspect’.
Do, Measure, Act, Improve, Check
Dit antwoord is niet correct. De eerste fase van DMAIC is niet ‘Do’, de derde fase is niet ‘Act’ en de vijfde fase is niet ‘Check’. Do, Act, en Check komen wel voor in de Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus.
Define, Measure, Analyse, Improve, Control
Dit is correct. De Vijf fasen van DMAIC zijn: Define, Measure, Analyse, Improve, Control.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Deze website gebruikt cookies en gebruikt uw persoonlijke gegevens om uw ervaring op deze website te optimaliseren.