- Beschrijving
- Curriculum
De opleiding Design Thinking biedt een interactieve leerervaring waarin je als deelnemer wordt ondergedompeld in de vijf fasen van het ontwerpproces. Door middel van theorie, praktische oefeningen en case studies leren deelnemers empathie op te bouwen, complexe problemen te definiëren, creatieve ideeën te genereren, prototypen te ontwikkelen en oplossingen te testen.
De training benadrukt een mensgerichte benadering van innovatie, waarbij de focus ligt op het begrijpen van gebruikersbehoeften en het iteratief verbeteren van oplossingen. Deelnemers ontwikkelen vaardigheden om Design Thinking toe te passen in diverse contexten en worden gestimuleerd tot out-of-the-box denken.
Voor wie?
De opleiding Design Thinking is bedoeld voor adviseurs, (project)managers and andere professionals die kennis willen opdoen van Design Thinking om daarmee out-of-the-box oplossingen te vinden voor problemen en een samenhangende filosofie en aanpak willen leren om vernieuwing te realiseren.
Het programma
Als deelnemer volgt u in uw eigen tempo de opleiding in uw persoonlijke leeromgeving. Met een combinatie van theorie, praktische oefeningen en oefenvragen doet u kennis op van Design Thinking en bent u in staat deze kennis direct toe te passen in de praktijk. De totale studielast is circa 16 uur.
Een studieboek en diverse praktische tools en templates zijn bij deze opleiding inbegrepen. Ervaren docenten van de Watson Academy beoordelen uw opdrachten en staan voor u klaar wanneer u vragen heeft. Als deelnemer aan deze opleiding heef u tenslotte recht om deel te nemen aan één van onze periodieke praktijkdagen.
De opleiding wordt afgesloten met een afsluitend theoretisch examen, waarna u het certificaat Design Thinking Foundation ontvangt.
Inhoud training
Voorbeelden van onderwerpen die aan bod komen zijn:
- Wat is Design Thinking?
- Empathy mapping
- Persona’s
- Interview technieken
- Probleem definitie
- Brainstorm technieken
- Prototyping en testing
- De veranderende management paradigma’s
- Wat zijn wicked problems?
- Het Design Thinking proces
- De principes van Design Thinking
- Proces awareness: diverge, emerge, converge
- Het double diamond model
- De-framen en framen
- Design Thinking in relatie tot Lean en Agile
Certificering
Na afronding van deze opleiding ontvangt u het Design Thinking certificaat.
-
3De Design Thinking mindset
Zoals de naam al doet vermoeden gaat Design Thinking over 'design' (ontwerpen) en 'thinking' (een denkwijze). In deze les leggen we je uit wat de kern van Design Thinking is en welke mindset Designers gebruiken om hierin effectief te zijn.
-
4Het Design Thinking proces
Om de Design Thinking mindset concreet toe te kunnen passen in de praktijk hebben we een proces en technieken nodig. Het Design Thinking proces begint met een begrip van de behoeften en perspectieven van de gebruiker door middel van diepgaand onderzoek en empathie. We dompelen ons onder in de wereld van de gebruiker en doen zo nieuwe inzichten op. Deze inzichten vormen de basis voor de verdere stappen in het ontwerpproces.
-
5Oefenvragen 1: Wat is Design Thinking?Aan de hand van vijf oefenvragen kun je jouw kennis van de behandelde onderwerpen toetsen. Je krijgt vijf minuten tijd om deze vragen te beantwoorden. Nadat je de toets hebt voltooid krijg je de correcte antwoorden te zien en kun je bij de verschillende antwoorden extra uitleg vinden.
-
6Het Double Diamond model
In deze les leer je hoe we divergerd en convergerend denken toepassen bij de vijf fasen van het ontwerpproces en hoe dit ons helpt tot betere oplossingen te komen.
-
7De oorsprong van Design Thinking
Design Thinking vond zijn oorsprong in de creatieve omgevingen van d.school (Hasso Plattner Institute of Design) en IDEO. Het concept groeide uit tot een krachtig instrument voor productontwikkeling, serviceontwerp en innovatie, en legde de basis voor mensgericht ontwerp.
-
8Wicked problems
In de vorige lessen heb je al geleerd dat Design Thinking een vlucht heeft genomen en dat veel toonaangevende organisaties in diverse sectoren Design Thinking toepassen als onderdeel van hun problem solving of innovatie proces. Waar welk type problemen lenen zich nu het best voor een Design Thinking benadering?
-
9Oefenvragen 2: Wat is Design Thinking?Aan de hand van vijf oefenvragen kun je jouw kennis van de behandelde onderwerpen toetsen. Je krijgt vijf minuten tijd om deze vragen te beantwoorden. Nadat je de toets hebt voltooid krijg je de correcte antwoorden te zien en kun je bij de verschillende antwoorden extra uitleg vinden.
-
10De empathize fase
In deze les duiken we in de eerste fase van Design Thinking: Empathize. Deze fase is cruciaal omdat het de basis legt voor een op de mens gerichte ontwerpoplossing. In de Empathize fase bouwen we empathie op voor de gebruiker.
-
11Gebruikersinterviews
In deze les leer je hoe een 1-op-1 interview met gebruikers een belangrijke bijdrage kan leveren aan onze zoektocht naar inzichten over de gebruiker. Je leert probes toe te passen om verdieping tijdens het interview te bereiken en zo een diepgaand begrip van de gebruiker te ontwikkelen.
-
12Empathy map
https://miro.com/Een van de meestgebruikte technieken in de empathize fase is de Empathy Map. In deze les leer je wat een Empathy Map is en hoe je dit kunt gebruiken om informatie, die je bijvoorbeeld via een interview gekregen hebt, te synthetiseren.
-
13Empathisch onderzoek
-
14Persona's
In deze les behandelen we een andere veelgebruikte techniek in de empathize fase van Design Thinking: het creëren van persona's. Het creëren van personas is een veel gebruikte techniek om een diepgaand begrip van de gebruikers te ontwikkelen. Personas zijn fictieve representaties van specifieke gebruikers binnen de doelgroep en helpen ontwerpteams om zich in te leven in de behoeften, doelen en uitdagingen van echte mensen. Net als de empathy map is het creëren van persona's een techniek die je kunt gebruiken om opgedane kennis over gebruikers te synthetiseren om zo tot een compleet en diepgaand begrip van de gebruikers te komen.
-
15Oefenvragen: EmpathizeTest je kennis van de empathize fase met vijf oefenvragen. Je krijgt vijf minuten tijd om de vragen te beantwoorden. Nadat je de antwoorden hebt ingediend krijg je de antwoorden te zien.
-
16De define fase
In de empathize fase heb je veel informatie en inzichten opgedaan over de gebruikers. Wanneer je voldoende informatie hebt verzameld over de gebruikers wordt het tijd om deze informatie in te zetten om samen met jouw team een design challenge te definiëren. In deze les leer je wat het doel van de define fase is en op welke wijze je een goede design challenge kunt formuleren.
-
17De design challenge
Uit de berg aan informatie over de gebruiker is het in deze fase de kunst om hiervoor een design challege te formuleren. In de praktijk kan dit best lastig blijken. In deze les leer je een eenvoudige maar krachtige techniek die je hierbij kan ondersteunen.
-
18Oefenvragen: DefineToets je kennis van de define-fase met behulp van vijf oefenvragen.
-
19Design challenge
-
20De Ideate fase
In deze les behandelen we de Ideate fase. Je leert in deze fase hoe het creatieve proces van ideeën generen werkt en welke technieken je kunt toepassen om het creatieve proces te ondersteunen en faciliteren.
-
21Denkhoeden van De Bono
In deze les maakt u kennis met de ‘denkhoeden van Edward de Bono‘. Dit is een techniek die u kunt toepassen om een onderwerp vanuit verschillende invalshoeken te benaderen tijdens bijvoorbeeld een brainstorm. Door denkbeeldige hoeden op te zetten veranderen we onze mindset, waarmee we het creatieve proces bevorderen.