- Beschrijving
- Curriculum
Watson Academy organiseert Talent Ontwikkel Programma als incompany programma (in opdracht van een organisatie of instelling). Wij laten dit programma aansluiten op de specifieke situatie of wensen van uw organisatie, graag informeren wij u over de mogelijkheden. Het Talent Ontwikkel Programma is een intensief programma van in totaal zes (niet aaneengesloten) dagen waarin medewerkers op zoek gaan naar hun talenten. Zij leren de kracht van hun talenten kennen en hoe ze hun praktijksituatie kunnen verbinden met de talenten die hun zijn gegeven.
Voor wie?
Het talentontwikkelprogramma is bedoeld voor mensen die hun talenten willen ontdekken, ontwikkelen én inzetten in een omgeving die past bij wat wij zij nodig hebben. Dit programma is zowel geschikt voor jongere startende professionals als oudere ervaren medewerkers die willen ontdekken hoe en waar zij de rest van hun carrière het best tot hun recht komen.
Inhoud en programma opleiding
Het programma bestaat uit zes niet aaneengesloten dagen waarin het talent, de levensreis, de OERkracht, de neurologische niveaus en tools voor zelfreflectie worden behandeld en waarbij men onder professionele begeleiding experimenteert met nieuw gedrag Het programma maakt gebruik van de theorie en test van Luk Dewulf, ‘Ik kies voor mijn talent’. De deelnemers werken tussen de lesdagen aan opdrachten zoals het zelf bestuderen van theorie, het doen van opdrachten en het voorbereiden van teach-back momenten. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
- Talent in actie, hefboomvaardigheden, flow
- Levensreis en OERkracht, introductie neurologische niveaus, zingeving en identiteit
- Waarden & overtuigingen, BHV-model, gedrag
- Omgeving/context, doorlopen neurologische niveaus
- Zelfleiderschap, schaalwandelen en Rationeel Emotieve Therapie
De training wordt begeleid door een zeer ervaren en gediplomeerde kerndocent en bestaat uit een combinatie van zeer afwisselende leervormen, waaronder: theorie, praktijkopdrachten, simulatie, evaluatie, intervisie, het bijhouden van een logboek en presentatie.
De deelnemers ontvangen bij aanvang van deze opleiding het boek ‘Ik kies voor mijn talent’ van Luk Dewulf.
De training vindt plaats op locatie van de organisatie of één van onze externe trainingslocaties
Afronding van de opleiding
Als afronding van deze opleiding geven de deelnemers een eindpresentatie waarin zij op hun eigen manier hun reis delen. Daarna ontvangen de deelnemers een certificaat van deelname.
Voor organisaties
Wij organiseren deze opleiding uitsluitend als incompany training. Wij beantwoorden graag uw vragen en zorgen voor een passend voorstel voor uw specifieke opleidingsvraag.
-
1Introductie tot het programma
Welkom, even landen, eerste kennismaking en globale intro van het programma.
-
2Kick-off
In dit dagdeel besteden we aandacht aan een verdiepende kennismaking, onderling vertrouwen en de vraag wat is talent. We geven inzicht in de onderdelen waaruit het programma is opgebouwd. We spreken af hoe we met elkaar omgaan tijdens het intensieve traject en als sluitstuk geven alle deelnemers hun pitch waarin ze delen waarom zij deelnemen aan het TOP; wat willen zij ontwikkelen/ leren (persoonlijke leerpunten) en wat komen zij brengen? En ter voorbereiding op Dag1 wordt het huiswerk gedeeld.
-
3Voorbereiding
De voorbereiding op de eerste bijeenkomst bestaat uit het lezen van het boek ‘Ik kies voor mijn talent’ van Luk Dewulf en het maken van de talententest uit het boekje. Het rapport van de talententest sturen de deelnemers naar de trainer.
-
4Klassikale bijeenkomst 1
Deze dag staat volledig in het teken van de talenten van de deelnemers die uit de test naar voren zijn gekomen. De deelnemers kiezen de talenten uit waarmee zij aan de slag willen en maken dit SMART. De gekozen talenten worden gedeeld met de deelnemers waarin een uitwisseling van inzichten plaatsvindt en deelnemers elkaar uitdagen op hun ambitie. Vervolgens worden begrippen als hefboom en flow behandeld.
-
5Voorbereiding
De voorbereiding bestaat uit het bijwerken van het Logboek (reisverslag), het lezen over de neurologische niveaus, het alvast nadenken over de eigen levensreis en over het voeren van een dialoog met ChapGPT (app) over begrippen als zingeving en identiteit (onderdeel van de neurologische niveaus).
-
6Klassikale bijeenkomst 2
Deze dag staat in het teken van de levensreis die de deelnemers gaan tekenen en waar zij hun patronen en de OERkracht uit gaan halen. De OERkracht is onderdeel van de hefboom om de gekozen talenten succesvol in actie te zetten. Hierna gaan de deelnemers aan de slag met de begrippen zingeving en identiteit (onderdeel van de neurologische niveaus).
-
7Gezamenlijk diner met tafelopdracht
Tijdens het gezamenlijke diner maken de deelnemers nader kennis en wisselen zij inzichten uit op basis van talenten of leerpunten die overeenkomen en bespreken zij een centraal dilemma.
-
8Voorbereiding
De voorbereiding bestaat uit het bijwerken van het Logboek (reisverslag) en de tussenevaluatie met de kerndocent. De deelnemers bereiden casuïstiek voor die tijdens dag 3 zal worden uitgespeeld door middel van een simulatie met een trainingsacteur.
-
9Klassikale bijeenkomst 3
Deze dag gaan de deelnemers aan de slag met hun waarden, overtuigingen en gedrag (onderdeel van de neurologische niveaus). Er komen diverse modellen en technieken voorbij die de deelnemers in een veilige setting ondersteunen voor het inzetten van effectief (nieuw) gedrag door het oefenen met een ervaren trainingsacteur.
-
10Tussenevaluatie met docent
Op basis van het geleerde dat is vastgelegd in het individuele logboek geeft de kerndocent feedback/ feedforward en tips voor het vervolg.
-
11Voorbereiding
De voorbereiding bestaat uit het bijwerken van het Logboek (reisverslag) en aantal huiswerkopdrachten. De deelnemers bereiden casuïstiek voor die tijdens dag 4 zal worden uitgespeeld door middel van een simulatie met een trainingsacteur.
-
12Klassikale bijeenkomst 4
Deze dag gaan de deelnemers aan de slag met de Omgeving/context (onderdeel van de neurologische niveaus) waarin hun talenten het beste tot hun recht komen. Er komen diverse modellen en technieken voorbij die de deelnemers in een veilige setting ondersteunen voor het inzetten van effectief (nieuw) gedrag.
-
13Voorbereiding
De voorbereiding bestaat uit het bijwerken van het Logboek (reisverslag) en het uitvoeren van een aantal huiswerkopdrachten zoals het bestuderen van de theorie van de 7 eigenschappen van effectief zelfleiderschap van Steven Covey inclusief reflectie naar de eigen praktijk situatie.
-
14Klassikale bijeenkomst
Deze dag presenteren de deelnemers elk een eigenschap van de bestudeerde eigenschappen van effectief zelfleiderschap van Steven Covey inclusief reflectie naar de eigen praktijk situatie. Deze dag wordt aangevuld met inzichten uit de Rationeel Emotieve Therapie (methode om mensen te ondersteunen om beter te gaan met belemmerende overtuigingen). Er wordt stilgestaan bij de eindpresentatie van hun reis door de deelnemers.
-
15Eindpresentatie
Tijdens de gezamenlijke bijeenkomst (optioneel met leidinggevenden) delen de deelnemers op ‘eigen-wijze’ de inzichten die zij hebben opgedaan tijdens de reis door het Talentontwikkelprogramma. Met welke leerpunten en te ontwikkelen talenten zijn zij het programma in gegaan en hoe hebben zij dit toegepast in hun praktijk en hoe hebben zij dit verduurzaamd en wat hebben zij nog te doen/ onderhouden in de komende tijd?
-
16Intervisie
De deelnemers evalueren het programma via de intervisie techniek die hen wordt aangeleerd. Aansluitend vindt de eindevaluatie plaats en delen de deelnemers het laatste versie van hun logboek. Hierna ontvangen de deelnemers het officiële certificaat van de Watson Academy.